Den svenska nätspelmarknaden idag

Det har skett stora förändringen över natten. Spelmarknaden i Sverige har förändrats och onlinecasinos har gått in i en ny era. Det är intressant inte bara för spelare utan även för företag och casinobolagen.

Licens

Från och med början av 2019 är spellicens ett måste för onlinecasinos som vill verka i Sverige. Ansökningen och licensen kostar runt 400 000 kronor och hitintills finns det inte så många lagar och regler som casinos behöver förhålla sig till, men man tror att spellagarna kommer att utvecklas med tiden för att skydda spelarna. Med licensen är casinobolagen tvungna att skatta i Sverige, runt 18% i dagsläget. Det ger en fin inkomst till statskassan samtidigt som bolagen kan känna sig tryggare på den svenska marknaden. Eftersom Sverige har saknat licens tidigare och inte tillåtit casinobolag i Sverige blev marknaden övermättad och full med skojare. De seriösa bolagen drogs med i karusellen och ansåg att hela marknaden blev oseriös och svårt att få kunderna att lite på bolaget.

Mindre reklam

Licensen och regelverket betyder också att Sverige kan ta större kontroll över casinomarknadsföringen. Bara bolagen med licens får marknadsföra sig i Sverige och behöver göra det med måtta. Hela svenska folket reagerade på mängden casinoreklam i radio och på teven, det fanns knappt plats för andra företag då bolagen köpte upp alla reklamplatser. Nu måste bolagen visa mer återhållsamhet. Dock finns det inga strikta siffror eller riktlinjer som bolagen måste följa, här behöver lagen mer definition för att vara fullt verksam. Det är svårt för ett företag att veta hur mycket som är för mycket och vad ”måttligt” innebär i praktiken.