Affiliatesajter och program är något väldigt vanligt och man kan se det i praktiskt taget alla branscher idag. Har man dock aldrig sysslat med denna form av marknadsföring tidigare är det bra veta hur det går till innan man ger sig in på det.
Denna form av marknadsföring är unik för internet och har funnits nästan lite länge som internet själv. Det handlar i grund och botten om samarbete mellan två sajter: den som vill öka sin trafik och den som kan vidarebefordra besökare. Ofta finns det även en part som agerar som kopplar ihop dessa två.
Medan affiliatebranschen rör som sagt nästan alla sorters företagande på nätet finns det vissa som är större än andra. Modebranschen är väldigt duktig på att använda sig av affiliates och har många gånger samarbeten med mycket stora och populära bloggare. Spelsajter som casino, poker och betting sysslar också med denna form av marknadsföring i stor utsträckning. Och går man in på en sådan sajt kan man praktisk taget alltid hitta en länk till deras affiliateprogram någonstans på startsidan. Här kan du hitta flera olika casinon som du kan kolla in.
Affiliatemarknadsföring kan vara värt att testa för både små och stora aktörer på marknaden. Detta beror på att det kan användas som en prestationsbaserad form av marknadsföring; man betalar endast när det faktiskt ger resultat. Genom att välja endast betala ut till sajter som inte bara skickar vidare besökare utan även ställa kravet att de måste genomföra ett köp har man ju garanterat tjänat på dealen.
Det finns även betalningsmetoder bara för att skickar vidare trafik, men då betalar man heller inte lika mycket för varje besökare då det inte finns en garanti för att de också köper något.
Absolut enklaste sättet att börja med affiliatemarknadsföring är att gå in på en sajt som samlar dessa och se vad de har för utbud i den bransch ens företag är verksam inom. Där kan man i regel även få svar på en hel del frågor och funderingar som kan dyka upp.