Förberedelser innan du lanserar webbshopen

Att starta en egen webbshop kräver i princip samma förarbete som för att öppna en vanlig fysisk butik, du måste ha en bra affärsplan och du måste undersöka om det verkligen finns ett kundunderlag för de produkter du vill sälja. Du måste hitta leverantörer av produkter och du måste göra en kalkyl för att se om det finns möjlighet att göra en rimlig förtjänst på produkterna du tänkt sälja. Har du gjort detta och dina undersökningar och kalkyler visar att det finns möjlighet för dig att sälja dina produkter är det dags att välja e-handelsplattform.

Plattform

Att välja rätt e-handelsplattform är inte enkelt och det finns många parametrar att tänka på innan du bestämmer dig. Är du tekniskt kunnig och din webbshop endast kommer att sälja ett fåtal olika produkter i inte allt för stora volymer finns det plattformar man, relativt, enkelt kan bygga själv och som har en mycket låg årsavgift. För den som inte är så tekniskt kunnig är det bättre att köpa ett färdigt paket, en plattform som redan från start innehåller betallösningar och där den tekniska supporten sköts av plattforms-leverantören. Kommer din webbshop att innehålla många olika produkter, ha en hög omsättning och om du vill ha en specifik design, många olika betallösningar och olika leveranslösningar bör du vända dig till professionella webbutvecklare och låta dem skräddarsy en webbshop åt dig.

Kunder

När du startat en ny webbshop kommer du att märka att inte många kunder hittar till din shop. De enda kunderna som hittar dig är de som söker efter namnet på dina produkter eller efter namnet på din webbshop. För att få fler kunder att hitta till just din webbshop måste den sökmotor-optimeras och det är något du antingen kan göra själv eller är något som ingår i avtalet med leverantören. Vill du få ännu mer kunder måste du börja annonsera och det gör du enklast med hjälp av Googles annonser, AdWords, där du betalar varje gång någon klickar på din annons.